Executive Coaching


Czy Executive Coach jest mi potrzebny?

Czy i dlaczego menedżerowie wysokiego szczebla, szefowie i właściciele firm potrzebują coachingu?

Dlaczego tak wielu ludzi biznesu, w tych wymagających czasach, potrzebuje coacha?

Czy dlatego, że wszyscy jesteśmy po prostu ludźmi i mamy swoje przeszkody i ograniczenia, które chcemy pokonać?

Popyt na coaching na wszystkich poziomach organizacji, ale także w życiu osobistym – w końcu wszyscy gdzieś pracujemy – rośnie, ponieważ pomaga on nie tylko w pokonywaniu konkretnych przeszkód, ale – co jeszcze ważniejsze – PODNOSI SAMOŚWIADOMOŚĆ.

Ta samoświadomość zwykle OTWIERA UMYSŁ, PODNOSI PEWNOŚĆ SIEBIE I WIARĘ WE WŁASNE SIŁY, DO WALKI Z WIĘKSZYMI I BARDZIEJ ZŁOŻONYMI PROBLEMAMI I PRZESZKODAMI. Coaching jest jednocześnie BODŹCEM I AKCELERATOREM.

Nawet najwięksi przywódcy swobodnie przyznają, że szukali i szukają w coachingu pomocy, W ICH PODRÓŻY DO OSOBISTEGO I ZAWODOWEGO SUKCESU.

W jednym z niedawnych programów telewizyjnych wyjawiono, że Tony Blair (były premier Wielkiej Brytanii) miał zwyczaj prosić o coachingowe wsparcie Alex’a Ferguson’a,  wybitnego coacha i trenera zespołu Manchester United.

Prowadzenie działalności gospodarczej to ciągłe poszukiwanie większej wydajności i dążenie do doskonałości. Jak wiadomo, nie jest to łatwy proces. Dlatego warto poszukać dodatkowego wsparcia. Często najlepiej po za firmą, w której się pracuje.

Executive Coach jako osoba pochodząca z zewnątrz, pośród różnych potencjalnych korzyści, które może nam przynieść, posiada jedną, najważniejszą i kluczową. To DYSTANS, z którego patrzy na firmę, na jej szefa, na jej menedżerów, pracowników. Z pewnej odległości patrzy na procesy i procedury, ale także na kulturę tej firmy oraz wszelkiej jej nieformalne i formalne powiązania. Executive Coaching jest jak powiew świeżego wiatru, w letni upalny, ale często także zbyt duszny dzień.

Kluczowe pytanie brzmi: Czego menedżerowie, szefowie czy kierownictwo firm oczekiwać może od Executive Coacha?

Puryści coachingu, twierdzą, że coach to wyłącznie moderator i jego jedyna rola polega na prowadzeniu procesu coachingowego, a nie na doradzaniu. To prawidłowe i słuszne podejście.

Doświadczony coach będzie sprawnie i szybko prowadził proces coachingowy, dzięki czemu jego klient w krótkim czasie będzie osiągał pożądane wyniki. Będzie się to odbywać w sposób bardzo zrównoważony, a klient coachingu sam sobie będzie zawdzięczał końcowy wynik, czyli rozwiązania, pomysły i działania, które w trakcie takiego procesu wypracuje.

To trochę tak jak z przejściem drogi na górski szczyt w asyście doświadczonego przewodnika. Ten zadba o to byśmy przygotowali się jak najlepiej do naszej wyprawy, będzie szedł z nami, krok w krok, od początku do końca. Ale kolejne kroki, wysiłek naszych mięśni będzie i musi pochodzić od nas samych. Nikt na ten wymarzony szczyt nas nie zaniesie. Gdy trzeba będzie przewodnik podpowie nam czy zwolnić czy przyśpieszyć, czasami upewni się czy na pewno zmierzamy tam, dokąd chcemy zmierzać. Zadba o naszą pewność siebie, o nasze bezpieczeństwo, to jednak my sami będziemy stawiać te najważniejsze kroki prowadzące nas do wyznaczonego celu.

Menedżerowie, dyrektorzy, właściciele firm to ludzie bardzo zajęci, z wypełnionymi kalendarzami zadań i minimalnym czasie wolnym. Ich oczekiwania będą zawsze wysokie i oczekiwać oni będą zawsze szybkich wyników.

Proces coachingowy jest z natury dynamiczny i gdy kieruje nim doświadczony Executive Coach może pomóc klientom osiągnąć pożądany wynik, czyli znaleźć precyzyjne rozwiązanie konkretnego problemu, już w trakcie jednej 60-cio minutowej sesji.

Executive coach może również – gdy życzy sobie tego jego klient – udzielić porad i wskazówek dotyczących samego biznesu (w tej wersji coaching łączy się już z konsultingiem biznesowym i mentoringiem). Dzięki swoim wcześniejszym doświadczeniom z obszaru biznesu Executive Coach może służyć radą i ekspertyzą, przy jednoczesnym zachowaniu zasad procesu coachingu.

Executive coach, może przyspieszyć proces, używając konkretnych narzędzi, a nawet całych ich sekwencji, nie dając jednak żadnych podpowiedzi, a przy najmniej nie dając odpowiedzi na wszystkie postawione pytania. Executive Coach dba o to by odpowiedzi i rozwiązania zawsze należały do klienta.

W ten sposób w znaczny sposób stymuluje wzrost sprawczości swojego klienta, bo ten NAJSKUTECZNIEJ W ŻYCIE WPROWADZI PRZECIEŻ SWOJE WŁASNE POMYSŁY I ROZWIĄZANIA, które wypracuje mając do pomocy właśnie Executive Coacha.

Oprócz konkretnych sesji coachingowych, Executive Coach może również dodatkowo pracować z klientem przed spotkaniami i po spotkaniach biznesowych, które ze względu na ich ważność dla klienta, mogą być w praktyce bardzo wymagające i wyczerpujące, ze względu na towarzyszący im stres.

Wielu Executive Coachów równolegle pracuje, jako konsultanci biznesu, po to by pozostać z nim w kontakcie, z jego trendami i po to by z bliska śledzić jego rozwój. Także po to by w trakcie pracy ze swoim klientem pracującym często na wysokim szczeblu zarządzania, rozmawiać jak równy z równym.

Takich warunków nie stworzy żaden inny coach nieposiadający biznesowego doświadczenia z zakresu zarządzania ludźmi i zespołami, tworzenia planów i budżetów, zatrudnienia, sprzedaży czy marketingu. A także umiejętności planowania, organizowania czy delegowania zadań. Biznes korporacyjny jest tu dobrym przykładem obszaru, z którego powinien mieć doświadczenia skuteczny Executive Coach.

Świetną rekomendacją będzie także wcześniejsza praca na wysokich stanowiskach menedżerskich, jak na przykład na stanowisku Dyrektora Zarządzającego. To bezcenne doświadczenie będzie z pewnością kluczowe dla skuteczności prowadzonego procesu coachingowego w trybie Executive.

Wracając do pierwotnego, tytułowego pytania, odpowiedź brzmi oczywiście: TAK

Executive Coaching to dziś niezbędne, nowoczesne narzędzie tych menedżerów i organizacji, które nastawione są na skuteczność, na efektywność działań i w końcu na rynkowy sukces.  

Relacja coachingowa powinna – szczególnie w biznesie i na poziomie executive – być długoterminowa i nie jest to przypadek. Jako taka z pewnością podniesie wartość i wagę osiągnięć klienta, niekiedy będzie bliższa idei coachingu połączonego z mentoringiem.

Relacja coachingowa może być krótka lub długa, w zależności od wymagań. Kluczem do wszystkiego, do końcowego sukces jest szybka, skuteczna i trwała zmiana. Skuteczność to w końcu podstawa każdego aspirującego czy też już doświadczonego menedżera. Wysokiej klasy Executive Coach może nam to wszystko zapewnić.

Jak już wspomniałem wyżej, klucz do skutecznego Executive Coachingu to niewątpliwie bogate doświadczenie biznesowe coacha
i to takie zdobyte na wysokich stanowiskach menedżerskich. Najlepiej z poziomu dyrektora zarządzającego. Executive coach musi m.in. wiedzieć co to jest P&L, cash-flow, budgeting, strategy building, leadership, team motivation, planning and organizing i wiele, wiele innych.

Partnerem Klienta, który zamawia usługę Executive Coachingu nie może byc nikt, kto sam w swej karierze nie zarządzał ludźmi, nie negocjował, nie tworzył pięcioletnich strategii rozwoju, nie zatrudniał
i nie zwalniał ludzi, itd. No bo jak „coachować” prezesa firmy czy jej dyrektora zarządzającego, gdy coach – choć to świetnie wykształcony psycholog – NIE WIE NIC o zarządzaniu, Nie praktykował go. A naukowo dowiedzione jest, że najlepszym fachowcem w swojej dziedzinie jest zawsze praktyk, a nie teoretyk.

Teraz już wiesz jakiego Executive Coacha
potrzebuje Twoja firma oraz Ty sam! 

Adam Kapusta - Executive Coach
Dyrektor Zarządzający i menedżer wysokiego szczebla w dwóch światowych korporacjach, posiadający ponad 20 lat doświadczenia w biznesie – w małych, średnich i globalnych firmach oraz korporacjach.

CONTACT – Executive Coach – Adam KAPUSTA

Inne wpisy:

Korzystając ze strony akceptujesz pliki cookie

Zamknij